Roman
Karma: 0
Příspěvků: 75
|
|
« : Září 29, 2005, 10:00:00 am » |
|
Sobota, 29. listopadu ve 20 hodin
Eglise de Heiderscheid
vstup 12 Euro
V hudbě posledních let neplatí žádné meze - žánrové, etnické ani psychologické. Proč by také měly? Hudebníci, kteří už v minulosti propojovali lidovou hudbu, jazz, rock nebo folk, posunovali hudbu kupředu - vytvářeli nové zvuky, nové harmonie, rytmy a barvy, aby tak rozšířili zdroje své inspirace a obohatili rejstřík možností používáním nových nebo naopak zapomenutých nástrojů. Vznikla tzv. world music - hudba bez hranic, jejímž mocným proudem byli strženi i mnozí tvůrci a interpreti žánru, který si dosud uchovával jistou výlučnost či odstup - klasické hudby. K těm patří i členové Českého klarinetového kvarteta.
Tři klarinety a basklarinet, v některých skladbách zpestřované Es-klarinetem nebo mozartovským basetovým rohem, to jistě není právě tradiční obsazení komorního souboru. Zvukové variace, které taková sestava nabízí, jsou zvláštní, hladivé i hutné, vláčné i vitální, často překvapivé. Vycházejí vstříc repertoáru, vybranému z děl nejrůznějších epoch a stylů (od renesance až po jazz a moderní hudbu), která upravují sami členové kvarteta. Vnímání, technika a cit hráčů jim dává lehkost a nenucenost v jazzových náladách, naléhavost a hloubku v partech klasických, v části tvorby zaměřené na středověké židovské písně pak zduchovnění a éteričnost. Úpravami a interpretací známých a ověřených skladeb však snaha kvarteta nekončí. Další dimenzí jejich tvorby jsou vlastní skladby a premiéry novinek soudobých autorů. Při přípravě a realizaci jednotlivých tématických programů spolupracují s řadou špičkových českých interpretů (s Janou Koubkovou natočili CD "Tenerife blues"). Za zmínku stojí i v klasice tak vzácná improvizace, odkazující na jazzové vlivy a v poslední době se zabývají i možnostmi, které do klasické hudby přináší elektronika. Dogmata a stereotypy zkrátka v této hudbě nehledejme, přijměme ji tak, jak se nabízí, ve své mnohoznačnosti, pestrosti a vrstevnatosti.
Ostatně, že je České klarinetové kvarteto souborem originálním, živým a úspěšným dokládají pozvánky na významné festivaly (Inalfa festival - Holandsko 96, XXII. mezinárodní jazzový festival Praha 97, Chopinův festival - Mariánské Lázně 97, Festival B. Martinů - Polička 99 Sommer Festival - Norimberk 2000, atd.), kladné kritiky v tisku, plodná spolupráce s Českým rozhlasem a Českou televizí. S jeho hudbou se již mohli setkat diváci i v zahraničních kinech, protože kvarteto se významně podílelo na tvorbě hudby k filmu Hidden Things (spol. Picture Start - New York). Jde zkrátka o soubor, který se snaží navázat na nejlepší tradice české hudby, toto dědictví rozvíjet, a přitom se nebojí experimentovat, hledat neprobádané oblasti a být invenční v duchu celosvětového trendu moderní vážné hudby. Až budete poslouchat tuto hudbu, nejspíše ve vás převáží pocit, který se dá vyjádřit jedním slovem - svoboda. Jan Kubeš
Petr Valášek * 1971 Působí v Orchestru Karla Vlacha jako basklarinetista a tenorsaxofonista, spolupracuje s interprety převážně jazzovými, k čemuž ho předurčují jeho mimořádné improvizační a multiinstrumentální schopnosti. Vystudoval podobně jako jeho kolegové konzervatoř v Pardubicích u L. Posekaného a poté AMU (u P. Čápa). V ČKK hraje především na basklarinet.
Vojtěch Nýdl * 1972 Je členem Pražské komorní filharmonie a Dechového kvinteta Afflatus. V ČKK uplatňuje své vynikající schopnosti nejen instrumentální, ale i pěvecké (vystupoval např. v muzikálu Hair). Po dokončení studia v Pardubicích a na AMU v Praze (u Š. Koutníka) absolvoval mistrovský kurs ve Vevey (Švýcarsko) a půlroční stáž na Conservatoire National Supérieur v Paříži. V roce 1990 získal první cenu v mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga.
Luděk Boura * 1970 Člen Státní opery v Praze. V ČKK hraje na klarinet a basetový roh. Zabývá se aranžováním hudebních děl pro kvarteto, ale také pro dětské pěvecké sbory a divadelní představení. Absolvoval konzervatoř v Pardubicích, AMU v Praze (u V. Mareše) a půlroční stáž v holandském Utrechtu.
Jindřich Pavliš * 1970 Klarinetista Pražské komorní filharmonie (vedené šéfdirigentem J. Bělohlávkem). Píše a upravuje skladby pro ČKK a řídí dramaturgii souboru. Svou uměleckou dráhu začal na konzervatoři v Pardubicích, pokračoval na AMU v Praze (u Š. Koutníka) a pařížské Conservatoire National Supérieur (půlroční stáž).
|